Nacházíme se v nelehké situaci, kterou většina z nás v této podobě nezažila. Pandemie, související s COVID-19, přinesla opatření, která ovlivní následný ekonomický stav i společenský život v naší zemi i ve světě. Když se podíváme do minulosti, výsledkem každé světové krize je změna. Jak se na změnu připravit? Určitě neexistuje univerzální návod, ale v tomto článku najdete sérii tipů a konkrétních doporučení.

 

Procházení COVID-19 krizí

V několika posledních týdnech každý z nás musí čelit změně pracovního i osobního života. Situace se každý den mění a to nás svádí reagovat především na aktuální stav. Podívejme se ale na situaci z dlouhodobější perspektivy. Co bude, až opatření skončí? Někteří tvrdí, že svět se vrátí do “normálu”. Co bude tím novým “normálem”?

Nikdo nyní nedokáže přesně určit, jak velký ekonomický a společenský dopad celá pandemie bude mít, protože výsledek se odvíjí od různých aktuálně probíhajících faktorů, jako je délka a zásah daných opatření, geopolitické vlivy, ekonomické dopady a pod. Co ale lze předpokládat je změna nejen zákaznického chování (posílení online služeb, dovoz produktů domů, úsporný režim zákazníků, a pod.), ale i situace na pracovním trhu (zvýšení nezaměstnanosti) a míra poptávky po některých službách.

HEART Framework z Harvardské univerzity uvádí jeden příklad, jakou strategii na přechod z kritického období do nového “normálu” můžeme zaujmout jako firma:

Humanize your company – Komunikujte transparentně, lidsky a empaticky.
Educate about change – Vysvětlujte otevřeně co se u vás ve firmě mění.
Assure stability – Ujistěte klienty, jakým způsobem krizi zvládnete.
Revolutionize offerings – Hledejte oportunity v novém dění, inovujte.
Tackle the future – Připravujte firmu a zaměstnance na adaptaci změn
… více o strategii v článku HBR.

Další příklady změn z pohledu marketingové komunikace a řízení značek si můžete přečíst v článku na našem blogu. Ale jakou strategii zvolit jako jednotlivec? Nejspíše podobnou jako “Tackle the future”!

 

Jsme připraveni na nový “normál”?

Pravděpodobně ne. Zvykli jsme si, že svět a trh kolem nás se posledních 11 let rozvíjel. Po ekonomické krizi v roce 2008 jsme byli součástí ekonomického růstu. Predikovatelnost a následná adaptace změn probíhala postupně. Zvyšující se blahobyt vytvářel dostatek prostoru pro experimenty i chyby.

Další vliv, který nás doprovázel v naší krajině, byl stav trhu práce. Nedostatek pracovní síly v posledních letech negativně ovlivnil marketingové obory. Postupně se snižovaly nároky na zkušenosti i vědomosti kandidátů. V kombinaci s ekonomickým růstem, kdy projektů na trhu přibývalo, i díky exponenciálnímu růstu počtu technologií, se prostor pro marketingové projekty doslova nafukoval jako bublina.

Jaké to celkově mělo dopady na nás, marketéry?  Nedostatek kompetentních kapacit, ohromný multitasking, ztráta focusu a ucelené strategie. Často také chybějící prostor k vlastnímu rozvoji a dalšímu vzdělávání.

Nový “normál” přinese změny rychle, díky úspornosti a novým potřebám zákazníků se vrátí důraz na smysluplnost a kvalitu. Bude třeba přejít ze stavu odolávání a přežívání krize do návratu, přizpůsobení se novým přístupům a hledání oportunit v nich. 

Jakým způsobem se tedy lze začít připravovat? V první řadě, zachovat fyzické i mentální zdraví, nepropadat izolaci a otevřít mysl novým příležitostem.

Jeden z pozitivních dopadů, které nám zavedená opatření přinesla,  je prostor zpomalit a zamyslet se. Ne všem se to daří v rámci work-life balance, protože spousta z nás se ocitla v situaci, kdy musí denně zvládat práci a rodinné starosti. Co se ale zpomalilo, je počet marketingových projektů a nových aktivit. Proto využijme část tohoto času a energie k přípravě na změnu, na nový “normál”.

 

I. Inspirujte se

Tématem změny a tím co bude dál se zabývají leadeři z různých odvětví,  jejichž názory a nápady se můžete inspirovat. Pomůžou Vám také udržet se v obraze o aktuálních prognózách a dění. Některé příklady článků a videí týkajících se vývoje a změny:

Petr Mára  se proslavil primárně přes recenzování produktů společnosti Apple. V rámci jeho Youtube kanálu se vyjadřuje mimo jiné i k aktuálnímu dění. Jeho video – Plán B #COVID-19  vás může inspirovat k tomu, jak transformovat business a připravovat se na postupnou změnu.

Tomáš Sedláček, jeden z předních ekonomů, který srozumitelně vysvětluje, co se s ekonomikou děje a bude dít. Doporučuji sledovat jeho Twitter a poslechnout si jeho rozhovor v DVTV.

Petr Ludwig Na sociálních sítích a jeho kanálu Deep Talks  se lze hodně inspirovat z pohledu práce s informacemi a kritického myšlení. Petr také často zmiňuje i možné prognózy, co bude dál a jak doporučuje k vývoji situace přistupovat.

Data proti COVID-19,  skupina na Facebooku, kde se profesionálové z různých oborů radí ohledně aktuálního dění, navrhují a realizují projekty, které pomáhají (jako tvorba masek a zdravotních potřeb). Také se zde diskutují tech. řešení jako chytrá karanténa a pod. 

Antipanic konference Pusťte si záznam online konference, kde leadeři, stratégové, kreativci, či medici diskutovali aktuální dění a odpovídali na dotazy ohledně očekávaných dopadů.

Sledujte chování velkých online hráčů, jako je například ředitel Mall Group Oldřich Bajer, který spouští nový projekt Market Place, skrze který nechají prodávat menší dodavatele přímo zákazníkům. 

Tomáš Čupr a služba Rohlik.cz patří k těm, které jsou v aktuálním dění pod tlakem obrovského nárůstu poptávky.  On však neřeší pouze zvládnutí náporu, ale zakládá nové projekty, z jeho kroků a Twitteru se lze inspirovat, co můžeme čekat za změny na trhu nákupu zboží.

Celosvětové COVID-19 dění v marketingovém světě řeší také AdWeek ve svých live streamech zvaných #AdweekTogether, streamovaných na jejich Facebooku. Další inspirativní live streamy probíhají pod Ad Age, kde doporučuji shlédnout inspirativní záznam livestreamu s Jasonem Delandem na Twittchi, právě o očekávaných změnách. 

 

II. Vzdělávejte se

Jedním ze způsobů, jak se na přicházející změny připravit, je využít prostor pro vzdělávání a hledání nových pohledů na marketing.  Jak bylo zmíněno, nárůst nezaměstnanosti na trhu práce, očekávaný pokles poptávky po některých službách a produktech, konzervativnější přístup v investicích do nových projektů, to vše bude mít dopad a bude zvyšovat důraz na kompetentnost. Osobní rozvoj během krize je určitě dobrou investicí. 

Business a dění kolem COVID-19:

Obecně, hodně informací, insightů a prognóz napříč businessem v souvislosti s COVID-19 naleznete na stránkách velké čtyřky (EY, PwC, Deloitte a KPMG). Každý den vznikají nové analyzy a aktualizace. Osobně preferuji přístup a zpracování od Mckinsey na jejich Featured Insights. 

Dalším zdrojem informací k zorientování ve strategiích leadershipu a marketingu během a po COVID-19 krizi jsou redakce známých univerzit. Mezi nejpřehlednější určitě patří Harvard Business Review a Yale Insights

Marketing & leadership:

Masterclass – Online video kurzy
Moderní video platforma nabízí kurzy z různých oblastí od businessu a marketingu až po vaření či zpěv. Pro inspiraci doporučuji online kurz od zakladatelů kreativní agentury GSAP, která v San Franciscu patří mezi nejúspěšnější nezávislé reklamní agentury a pracuje pro klienty jako je Pepsi, Adobe či BMW.

Další kurz, který doporučuji je od zakladatele Starbucks, Howarda Schultze, který inspiruje metodami business leadershipu, nastavením firemních hodnot, mimo jiné i v kurzu zmiňuje, jak se chovat během krize.

Coursera – Online vzdělávání
Nejznámější portál s online vzděláváním seskupuje kurzy a školení z předních  univerzit jako jsou Stanford University, Imperial College London, ale i firem jako Google či Amazon. Výhodou oproti alternativám je, že vědomosti a certifikace z Coursery, potažmo jejich partnerů, mají vysokou kredibilitu ve skutečném světě.

Newton College – Online webináře
Soukromá vysoká škola Newton College nabízí zdarma online přednášky na různá témata se specialisty a profesory z českého prostředí. Harmonogram webinářů lze sledovat na jejich Facebook stránce.

Future Port Library – Online video rozhovory
Galerie videí se světovými experty se zaměřením na budoucnost technologií a jejich využití ve společnosti.

Online marketing:

Hubspot – Online blog
Bostonská marketingová společnost Hubspot je dlouholetým “rádcem” na poli online marketingu. Na jejich blogu se lze naučit spoustu nových postupů, jak na marketingové strategie. Často také nabízejí pracovní listy, frameworky a podobně.  – 

Google – Think With Google
Nejnovější postupy a trendy sdílí Google na webu Think with Google. Doporučuji si vyzkoušet práci s nástroji na analýzu chování zákazníků v online prostředí, jako je Google Trends a Shopping Insights.

Facebook – Blueprint
I Facebook má samozřejmě svojí výukovou platformu pro online marketingové aktivity, jmenuje se Blueprint. Podobně jako u Googlu se v ní můžete naučit pokročilejší online strategie, ale především analýzu zákaznického chování a sledování změn.

 

Pár tipů na knihy:

Přístup k práci a změna mindsetu:

Steven Kotler: Jak ukrást oheň (Alza media)

Chip & Dan Heath: The Switch (Megaknihy)

Jason Fried: Rework (Alza media)

Marketing a strategie:

Les Binet and Peter Field : Media in Focus (ke stažení)

Les Binet and Peter Field: Effectiveness in context (ke stažení)

Seth Godin: Tohje je marketing! (Alza media)

 

III. Sdílejte informace a podporujte se

Česká společnost ukázala, jakým způsobem se dokáže semknout a projevit solidaritu v mnoha případech od domácností a šití roušek až po technologické projekty, jako jsou nové masky z ČVUT.

V našem marketingovém odvětví si můžeme pomoci hlavně skrze sdílení informací, transparentní komunikací a vzájemnou podporu v postupné transformaci trhu. 

 

Na závěr

Buďte připraveni, že svět se změní. Pro někoho méně, pro někoho více, ale změní. Aktuálně je více než jasné, že změna nesměřuje k návratu do normálu, jak jsme ho znali, ale k posunu k něčemu novému. Buďte vybaveni informacemi a znalostmi tak, abyste v novém “normálu” nacházeli nové příležitosti. Udržujte vztahy a sdílejte insighty, protože sami to nezvládnete.

Také se nezapomeňte udržovat zdraví a v pohodě, protože bez toho to nejde.