Nelehké období, které právě zažíváme představuje pro většinu značek a jejich zaměstnance značnou výzvu lidsky i profesně.
Marketingová komunikace sice nepatří mezi současnou situací nejvíce ovlivněné obory, ale i tak nás čeká několik důležitých profesních rozhodnutí.
V první řadě se jedná o prioritizaci. Musíme rozhodnout, zda vůbec má cenu v tuto chvíli připravenou kampaň, produkt nebo informaci začít komunikovat v kontextu událostí posledních pár týdnů.
Je naprosto legitimním řešením komunikaci v některých případech úplně zastavit a vzniklý volný mediální prostor věnovat něčemu/někomu jinému, jak to již udělalo několik značek – například Zonky a Česká spořitelna ve prospěch osvětové kampaně za nošení roušek “Chráním tebe”.
Pokud se značka rozhodne ve své komunikaci reagovat na současnou situaci, je na místě chytré a seriózní pojetí tématu, aby obsah nepůsobil uměle nebo nezapadl v záplavě obdobných sdělení.
S tím, co se stalo nemůžeme udělat nic, ale to, jak události prožijeme,
je zcela v naší moci.
Co by si firmy a značky měly v první řadě promyslet?
Co mohou reálně nabídnout a jak mohou pomoci.
Vzhledem k tomu, že téměř každým dnem čelíme situacím, o kterých jsme před pár týdny byly přesvědčeni, že nemohou nastat, společnou řečí se stala solidarita, soudržnost a pomoc tam, kde je zapotřebí. Je tedy zcela přirozené, že se k vlně solidarity připojují i značky. Principem jejich zapojení by neměla být jen adaptace komunikace, ale spíše projev vnitřních hodnot značky.
Existuje několik druhů relevantní pomoci, ať už se jedná přímo o materiální, finanční či produktové příspěvky (občerstvení pro zdravotní personál, štíty z 3D tiskáren atd.), nebo o emoční podporu, kdy značka může relevantně edukovat, kreativně podporovat sdělení autorit (např. udržování dvoumetrového odstupu, vycházení z domova jen v případě nutnosti atd.), či nabídnout zábavu (online přenosy koncertů, využití gamifikace nebo challenges).
Některé příklady zmíněných aktivit
Materiální pomoc
Dish: Burgery za roušky.
Jednou z oblastí, kterou nejhůře postihla současná situace je gastronomie. Pražská prémiová burgrárna Dish reaguje na současnou situaci s nedostatkem ochranných zdravotnických pomůcek, projevuje solidaritu a zároveň nabízí tolik potřebnou pomoc.
Průša lab – Štíty
Průkopník scény 3D tiskáren poskytuje nově vyvinuté štíty pro pracovníky v první linii.
Amazon prime video – zdarma
Amazon se rozhodl v rámci prodloužené zkušební doby poskytnout prémiový videoobsah zdarma.
Louis Vuitton – dezinfekce rukou
LVMH podpoří nemocnice výrobou a distribucí 12 tun dezinfekčních prostředků na ruce.
Podpora sdělení
NIKE – Svou kampaní umožňuje každému vcítit se do kůže vrcholového sportovce z národního týmu.
Adidas – #hometeam
Sportovci se snaží jít ohledně dodržování karantény příkladem a v rámci kampaně dávají nahlédnout do svých domovů.
IKEA – I’ll be here for you, no matter what – #stayhome
IKEA se kampaní snaží vyvolat milé vzpomínky a pozitivní emoční vazbu k domovu a tím odbourat negativní pocit z domácího vězení.
BMW – zatáčka
Zatáčka opisuje pandemickou křivku a poukazuje na potřebu zmírnění jejího zakřivení.
Netflix – spoiler billboardy
Netflix umístil billboardy do veřejného prostranství, kde prozrazuje klíčové momenty a tím motivuje lidi zábavným způsobem, aby zůstali doma a dodržovali karanténu.
Zábava / Edukace
V tuto chvíli je společnost dobře informovaná napříč různými kanály, zábava a edukace jsou tedy oblastmi, na které by se značky měly zaměřit nejvíce.
CHIPOTLE – “Chipotle Together” sessions
Chipotle pořádá pomocí platformy Zoom online setkání s celebritami, při kterých navozuje pocit společného setkání u jídla.
DETTOL – “Wash your hand” challenge
TikTok výzva zaměřená na důležitost správného mytí rukou se rychle stala virálem a během čtyř dnů dosáhla přes 8,7 miliard shlédnutí.
Pokémon GO – won’t make you leave the house for the time being.
Hra se běžně snaží o to, aby se hráči při lovu dostali ven ze svých domovů, ale během pandemie zvýšila počet “monster” poblíž domova a zlevnila o 99% nákup packů, ze kterých se klubou nová “monstra”.
UNESCO – Learning never stops
Velký prostor se nabízí v rámci podpory globálních či lokálních iniciativ v rámci edukativního osobního rozvoje. Značky mohou nabídnout hodnotné partnerství v elearningových akitvitách.
#Coronavirus is disrupting education worldwide.
We cannot let that happen!
Today we launch the Global Education Coalition for #COVID19 Response, bringing the World together to ensure #LearningNeverStops.
📰 https://t.co/duZSFksYdA pic.twitter.com/evYGf2X2Zc
— UNESCO (@UNESCO) March 26, 2020
Obzvláště během krize by značky měly komunikací
a aktivitami reprezentovat své hodnoty a fungovat v rámci možností co nejobvyklejším způsobem, aby minimalizovaly dopady.
Držíme palce, abychom všichni co nejlépe zvládli krizi nejen z pohledu businessových aktivit, ale i lidsky.
Článek jsme připravili ve spolupráci s account manažerkou Hanou Erskine
a strategy directorem Mikem Bubeníčkem.