Při tvorbě kampaní je správná volba formátu zásadním rozhodnutím. Parametrů, podle kterých je možné formáty volit, je celá řada. Orientovat bychom se měli primárně podle cílů kampaně, nastavených KPIs, mediálního budgetu a cílové skupiny. Cílem kampaně může být například zásah, jeho cena nebo kvalita, podíl engagementu, míra viditelného dokoukání videa, zapamatovatelnost reklamy apod. Podle cílů kampaně, mediálního budgetu a charakteru cílové skupiny bychom měli sestavit mix takových formátů, které efektivně splní nastavené KPIs brandové kampaně.

Brandovým formátům letos dominovaly Instastories, a to především svojí cenou a kvalitou zásahu. Ukázalo se, že vertikální formáty jsou správnou volbou, protože uživatel není tolik rozptylován okolním obsahem. Vertikální formáty videoreklam spustil také Youtube a v příštím roce můžeme očekávat jejich silný rozmach. Facebook letos spustil možnost inzerce ve vlastních příbězích, které mohou být v příštím roce zajímavou alternativou ke klasických feedovým formátům. Pojďme se tedy na TOP formáty roku 2019 podívat detailněji.

1. Instastories

Jak už bylo zmíněno, Instastories si získaly velkou oblibu v letošní digitální komunikaci, která bude pravděpodobně přetrvávat i v příštím roce. Příběhy na Instagramu, ačkoliv se jedná o čistě mobilní formát, nabízejí účinný a oproti ostatním formátům také velmi levný zásah. Při použití carouselu v Instastories je navíc reklamní slepota uživatelů ještě nižší a ačkoliv se tím zvýší cena, stále jde o skvělý formát, pokud chceme zaručit dostatečnou vizibilitu kampaně. V Instastories od letošního roku jsou dostupné také AR (Augmented Reality) prvky, které formát ještě více zinteraktivňují. Dostupné je to bohužel zatím jen u organického provozu.

 

2. Vertikální videoreklamy na Youtube

Youtube letos spustil možnost vertikálních reklamních formátů, opět cílených na mobilní zařízení, které by v příštím roce mohly nahradit současné nepříliš atraktivní širokoúhlé a čtvercové formáty videoreklam. Oproti tomu horizontální full-page reklamy nemají takovou oblibu a funkčnost, protože uživatelé nepříliš často mobilní telefon překlápí, nebo se jim to někdy ani nedaří. To by mělo ošetřit právě vertikální přizpůsobení. Měl by se tím zajistit, stejně jako u Instastories, skvělý zásah a vizibilita. Vertikální podoba videoreklam je dostupná u TRUE-VIEW i BUMPER formátů. Jediným háčkem, který by mohl dělat inzerentům potíže, je automatické ořezávání vloženého videa v případě vertikálního automatického přizpůsobení.  Možností tak bude nahrát samostatně jednu reklamu, u které se bude předpokládat vertikální zobrazování a omezit její provoz pouze na mobilní telefony.

3. Facebook Stories

Facebook se snaží získat ztracené mladší publikum uživatelů, které se z velké části přesunulo na Instagram a s ním také jeho engagement a interaktivita. Facebook Stories se snaží přiblížit Instastories a čas ukáže, zda se to Facebooku podaří. Facebook stále těží ze své obrovské uživatelské základny. Proto se mohou právě Facebook Stories, které fungují ve statické a video podobě, stát už v příštím roce významným doplňujícím formátem ke klasickým feedovým reklamám, u kterých stále narůstá reklamní slepota. Zatím to vypadá, že se to Facebooku daří, protože tuto funkcionalitu využívá zatím zhruba 10 % z aktivních uživatelů Facebooku a jejich podíl stále roste. Facebook se své příběhy snaží také inovovat a doplňuje nové funkce, jako jsou například samolepky, hudební funkce apod.

4. Takeover & full-page formáty

Když je reč o kvalitním zásahu, rozhodně ho zajišťují tzv. takeover nebo full-page formáty. Ačkoliv se v některých případech jedná o jeden z nejagresivnějších formátů, míra zaujetí uživatele je bezprecedentní. Možnost využití těchto formátů se nejčastěji nabízí u nejrůznějších webových portálů nebo magazínů a nakoupit lze buď přímo od daného mediahousu nebo prostřednictvím DSP platformy. Je potřeba si uvědomit, že se jedná o vysoce vizibilní formát, čemuž odpovídá také jeho cena. A jelikož se jedná o agresivní reklamní formát, je velmi důležité dobré zacílení s ohledem na cílovou skupinu a pohlídání si relevantní a potřebné frekvence zobrazení, aby nedošlo spíše k odrazení uživatelů. Určitě můžeme ale předpokládat, že celoplošné formáty budou v příštím roce velmi využívané, protože je nabízí stále více publisherů a postupně se také snižuje jejich cena.

5. Audio formáty

Reklamní slepota pomalu roste napříč všemi formáty, ale týká se to hlavně vizuální stránky. A přitom do vizuální digitální komunikace se investuje většina z mediálních rozpočtů. Ale co takhle předat message kromě vizuálního sdělení také formou audia? Každý jistě známe nějakou reklamu, kterou jsme zaslechli v rádiu a zůstala alespoň pár hodin v našich hlavách. V rámci digitálu se s audio reklamou zatím příliš nepracuje, i když platformy, které to umožňují, existují už delší dobu. Patří mezi ně například Spotify, Deezer, ale třeba i Youtube, které se mnohdy také používá pro streamování hudby, a které navíc v příštím roce doplní platforma Youtube Music. A se vzrůstající vizuální reklamní slepotou můžeme v dalších letech očekávat nárůst efektivity právě audio reklam, v jejímž případě reklamní vnímavost bude velmi dobrá.